výber pneu pro offroady

Vše o teréních vozidlech pro využití v myslivosti
FOXCLEVER
Častý návštěvník
Příspěvky: 68
Registrován: úte 27.3.2007, 21:38
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Pneu na offroad

Příspěvek od FOXCLEVER »

Nevím, zda to někomu pomůže ale s teréňáky jezdím již od r. 1992 (vše SUZUKI VItara a Grand Vitara) a poměrně dlouho jsem laboroval s různým obutím. Časem jsem pochopil, že existují určité zákonitosti, které nelze vždy s úspěchem obcházet. Shrnu to podstatné. Pro rozhodování je prvořadé kritérium poměr silnice/terén a průchodnost hlub?ím sněhem. Moje osobní zkušenosti s racionálním obutím offroadu do terénu jsou tyto. Pokud využití v terénu nepřeva?uje nad silnicí (u mě je poměr S/T cca 80/20) tak už nejdu do žádných těžkých šípáků, nebo protektorů, které jsou zpravidla měkké a silnice je odrovná stejně rychle, jako ony samy svou hmotností odrovnají při převa?ujícím používání na silnici nápravy. takže raději víc investovat do obutí a méně do dílů podvozku a rozvodů. V posledních šesti letech mi plně vyhovují Dunlopácké zimní Grandtreky, které používám celoročně a pokud je budou vyrábět i nadále, měnit nebudu. Neznám lepe fungující samočistící dezén než je jejich SJ. U profilu pneu mi nejlépe vyhovují osmdesátky. Dříve jsem také ?il v omylu a do terénu a sněhu používal co nejširší pneu s přesvědčením -větší ?íře lepší záběr-, ale praxe ukázala, že pravda je na opačné straně (u??í pneu není ve sněhu tak nadlehčováno a má mnohem dokonalejší záběrové schopnosti, nehledě k o 20-30% ni??í spotřebě na silnici) a tak dnes jezdím na 205kách a příští už budou pouhé 195ky. Tolik moje praktické 15ti leté zkušenosti, které ale nikomu nevnucuji.
vhool

Příspěvek od vhool »

no v podstate jsi zopaknul to co jsem psal o par prispevku drive.jen bych jeste dodal ze je potreba zvolit opravdu dle konkretnich podminek a nepausalizovat.ono kdyz mluvime o terenu tak podle mne neni lesni nebo polni cesta teren kam bych kupoval pneu kategorie MT :wink: to same o sirce pneu.je potreba zvolit dle daneho vozu...255 jsou nesmysl na samuraje ale zrovna tak na patrola 205 :wink: no kazdopadne mozna se casem shodnem na tom ze toto je tema ktere asi opravdu neni jednoduche :lol: :lol: :lol:
p.s.neber to zle ale vitara ani grandvitara nejsou offroady :twisted: ale SUV (Snadno Utopitelne Vozidlo :wink:)
Citron
Pravidelný diskutér
Příspěvky: 284
Registrován: stř 18.4.2007, 21:10
Bydliště: Příhraničí

Příspěvek od Citron »

To, jakou zvolit gumu na zimu je fakt složité. Pokud je to na 80 a více procent do hlubokého sněhu a zbytek je na silnici, tak je nejlepší volbou MT. Při větším poměru silnice je lepší volit AT, na silnici méně klou?ou (zabírá více hran). Ale do hlub?ího sněhu sněhu určitě ne klasickou zimní gumu, s ní auto neprodejede tolik (to jsou moje i tátovy dlouholeté zkušenosti).
Co se ?ířky týká: ?iroká guma není omyl, úzká také ne. Úzké jsou lepší na lehká auta, ?iroké na těžká. Je to vidět, v honitbě nám jezdí Vitara a Toyota 6O, ta má 3 tuny, ale na obojím jsou stejně ?iroké gumy. Rozdíl je vidět hned, Toy se na úzkých gumách rychle zahrabává, protože je těžká, zatím co Vitara pluje po povrchu. Na pajeru jezdím gumy ?iroké 11,5 palce (290mm) a krásně pluju po povrchu sněhové pokrývky :D
takže závěrem: záběr na sněhu dělá množství hran a lamel, ne ?ířka gumy, ale ?ířka gumy má vliv na to, jak hluboko se probořím při najetí na sníh a jak rychle klesnu, když to začne hrabat.
Uživatelský avatar
Leon
Moderátor
Příspěvky: 2773
Registrován: sob 23.9.2006, 16:51
Bydliště: kousek od M.B.

Příspěvek od Leon »

já osobne jak na silnici tak do lesa a i v zimě jsem spokojený s general grabber at2 už na nich mám najeto asi 25 000 km a na to že to je dost hrubej vzorek tak ani moc nehučí a ani neubývaj
http://www.generaltire.com/generator/ww ... er_en.html
bendy
Pravidelný diskutér
Příspěvky: 220
Registrován: stř 03.10.2007, 20:26
Bydliště: Vysočina

1. námrazy

Příspěvek od bendy »

Tak opět poděkuji za hromadu příspěvků a písnu něco o dne?ku a trochu se rozepí?i......

Ráno jsem se vydal z Třebíče do Brna - mimo dálnici a místy se jelo na ledovce krokem, především z kopců... 4x4 jsem zařadil už v garáži,takže zadek neměl chu? předbíhat a při pohybu vpřed problém nebyl,ale zjistil jsem, že na hodně kluzkých úsecích se nedá brzdit, pouze podřazovat a doufat,že to bude stačit... každé ?uknutí o brzdu se rovnalo smyku, v lepším případě v přímém směru...
takže o celoročních gumách mám jasno, nebudu je riskovat... Stejně tak vidím protektory a typy M/T.

Abych se dostal k seníku po polní/lesní cestě, musím přežít cestu po městě z kopce do kopce, až pak budu ře?it hlub?í sníh, ale podle chování auta na poli soudím, že při své hmotnosti a ?ířce pneu bude auto více méně "plout" po sněhu a razit si koleje... Ten průjezd polem co jsem fotil - po de?ti, byl zajímavý, protože v koleji za autem jsem málem nechal botu,jak se začala propadat do měkoučkého bahna... Proto si myslím,že podobně to půjde se sněhem - doufám.

A z mnoha stran jsem slyšel a četl, že Dunlop Grandtrek SJ6 (se silikou a skelnými vlákny) má slušný záběr a chování v terénu, dobře se čistí a zároveň nemá problém s vodou a perfektně drží a zabírá (i brzdí) na sněhu i ledu, což mi zní dobře... Další alternativou je Bridgestone Blizzak DMZ3, ale mám trochu obavy o ten terén na jaře, to by SJ6 mohla fungovat lépe... Stejně tak dza??í,ale na zimu OK by mohla být Continental conti 4x4 winter contact. Vlastnostmi na zledovatělé silnici si nejsem jistý u Goodyear Wrangler ATR, která by jinak asi vyhovovala,ikdyž na sněhu asi bude SJ6 opět lepší...

V neposlední řadě musím dodat, že bych s Pajerem jakožto s "novou hračkou" rád zkusil a zdolal kde co, ale upřímně řečeno, z 97% mi mimo zimu budou stačit téměř jakékoli pneumatiky a náhon na zadek...

takže by mě mělo víc zajímat, jestli to udržím ve městě na ledovce a někoho nebo něco nezramuju, než jestli vyjedu ten či onen kopeček, případně jak ho vyjedu, protože po revíru se projedu dostatečně a seník nebude problém, jen ten sníh se ukáže...

každopádně z auta mám opravdu radost... A schválně, kdo to dočetl až do konce :-)... Myslíte, že má to moje Pajero výraznější terénní handicap oproti některým jiným offroadům - zkuste kdyžtak rozvést.. (např. grand cherokee, patrol, jimny, L200, freelander, discovery nebo niva ). Třeba se mýlím, když si myslím, že patrol je Možná o fous lepší - ne o moc, jimny a samurai je v terénu asi lepší, ale ne tak aby mi to vadilo a vzhledem k jiné kategorii ocením spíše výbavu a velikost Pajera, discovery na tom bude podobně jako Pajero atd... Ikdyž to je Možná na zvláštní téma - v něm jsme vše ře?ili než jsem pořídil Pajero - ikdyž se tedy moc neře?ilo...

To jsem se rozepsal,že? Uffff No jestli Vás to nebaví, tak přeskočte a nenechte si zkazit den, večer atd. :-)... Lovu zdar a offroadu taky!
Florian broková kozlice - 12/76 a CZ 550 FS 30-06 + Meopta 3-12x56 RD
Uživatelský avatar
lovec
Zkušený diskutér
Příspěvky: 2024
Registrován: pon 25.9.2006, 16:07
Bydliště: SK

Příspěvek od lovec »

Bendy... :lol: :lol: :lol: Skusit urcit poradie,co je lepsie v terene a preco,je minimalne tak narocna tema ako "univerzalny kaliber" pri zbraniach.Kazde ma nieco pre a proti a zo spektra tych vlastnosti si musis vybrat to,co najlepsie vyuzijes.Offroadacke diskusne fora po celom svete su plne tejto temy... :wink: :lol:
bendy
Pravidelný diskutér
Příspěvky: 220
Registrován: stř 03.10.2007, 20:26
Bydliště: Vysočina

Nynější pneu...

Příspěvek od bendy »

Tak jsem šel ještě po tmě ven a vyfotil Vám nynější vzorek a pneu... Trochu překvapení,že tam mám tak chválené BF Goodrich... ještě řekněte,že typ je také ideální a sjetí nemá vliv na terén ani tu ledovku a já se picnu... Je to BF goodrich Radial long trail T/A ... Vzorek viz foto...

Obrázek
Obrázek
Obrázek

A přidávám nějakou tu fotečku interiéru... (nevíte někdo jak lépe využít prostor vzadu? Přijde mi,že tam není kam dávat věci, žádné schránky, odkládací prostory a tak... V Toledu jsem to lupl do kufru, zavřel a nebo za sedadlo,ale tady jen za sedadlo a v kufru = tak nějak volně po autě, což v kombinaci s hafanem není ideální... Asi budu muset neco vyrobit, na věci, na flintu a tak... Ono to takto není praktické ani pohledné,že...

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Florian broková kozlice - 12/76 a CZ 550 FS 30-06 + Meopta 3-12x56 RD
dalas
Administrátor
Příspěvky: 3386
Registrován: úte 25.9.2007, 8:08
Bydliště: Brno, honitba Žďársko

Příspěvek od dalas »

Já se na volbu gum dívám trochu jinak. Ikdyž mám poměr S/T cca 120:10 raději přežiji hluk a zimní klouzání se kterým musím počítat na těch 120ti, než abych sháněl traktor na 10ti. Musím se ale přiznat, že pokud nejedu do honitby, jedu normálním osobákem. Bez sněhu se mi podařilo zapadnout pouze jednou na jaře, kdy v polním dolíku tekla voda. špatně jsem to odhadl a už jsem byl po dveře v bahně. Za zimu potřebuji traktor (předkáč) 2-3x. A teď to, na co dle mýho je potřeba dát bacha. Trooper nemá zrovna nejlepší křížení a většinou se odlehčí kola do kříže a bez nápravových uzávěrek je vymalováno. Ani samosvor na zadku není 100%. Proto je dobrý se velkému křížení bez 100% uzávěrek vyhnout. Další zrada jsou zamrzlý kalu?e pod sněhm, nebo zafoukaný hluboký brázdy. Proto jsem pořídil alespoň na 1 nápravu řetězy z V3S, který jsem zkrátil. Dost to pomáhá. Nemám však zkušenosti s novějšími auty s ESP, EDS a dalšími vymo?enostmi. Snad někdo z vás je má a zhodnotí to.
FOXCLEVER
Častý návštěvník
Příspěvky: 68
Registrován: úte 27.3.2007, 21:38
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Příspěvek od FOXCLEVER »

vhool píše:
p.s.neber to zle ale vitara ani grandvitara nejsou offroady :twisted: ale SUV (Snadno Utopitelne Vozidlo :wink:)

Nechci polemizovat o tom, co je offroad (podvozkový rám, pevné nápravy.... atd..) a co SUV (samonosná karoserie, polonápravy, nezávislé odpru?ení...atd..), ale stačí si někdy udělat čas a zajet se podívat na různé závody offroadů, "bahna" a podobně, které typy vítězí a co v terénu dovedou. A teď si trochu rýpnu - Jeepy to zpravidla nebývají.
Pokud se týká Suzuki (nejsem nějaký zavilý patriot, v "civilu" jezdím s německou klasikou), ale v terénu našich Beskyd před LJ80, Samuraji, Vitarou a Grand Vitarou (jen první řady) musím smeknout. Je pravdou že poslední současná řada Grand Vitary (vypadá jak SUV, ale i ta má integrovaný rám) se do těžkého terénu moc nehodí.

V žádném případě nechci terénní Suzuki nijak vyzdvihovat, ale patří jim bezesporu to co si zaslouží. I když by mi jako další auto pro myslivost nebyl problém si pořídit třeba Hummera H2 nebo H3, či nového Jeepa - těch 15 let s Vitarami bez jediné vážnější závady znamená, že i další offroad bude mít rodný list ze země vycházejícího slunce.
vhool

Příspěvek od vhool »

to foxclever: :lol: no tim hummerem jsi to moc netrefil.se svym opravdu nejnej braskou od vojaku ma pramalo spolecneho.novy Grand-jeep od roku 97 je take SUV,prisel o predni pevnou napravu.souteze typu bahna neberu.moc komercnich aut tam nejezdi a vsechno jsou to upravena auticka.z beznych tovarnich aut je opravdovy offroad bez domaciho doladeni snad jen defendr,jeep Wrangler (rubikon nebo renegade) a starsi mercedes G,samozrejme jsem pominul ruzne jejich klony.po minimalnich upravach pak jeste starsi typy patrol,landcruiser,cherokee a grand,pajero a terrano,samuraj a ruzne modely od roveru (land i range).schvalne pomijim hummery protoze to jsou jen napodobeniny humwee a to dost nepovedene..jde o to ze podle mne je definice offroadu takova ze bez pevnych naprav,uzaverek jak napavovych tak i mezinapravove,ramu (at integrovaneho nebo samostatneho a silneho motoru ktery ma velky kroutak od minimalnich otacek a opravdove redukce to jsou vse vice ci mene pouze auta ktera se jako offroady tvari.osobne jsem volil auti ktere umi po silnici jet i 200 a v terenu se neztrati a problem pohybu v terenu (a vetsinou extremnim) resim jiz od roku 1986 a netvrdim ze moje bebi je ideal ale beru v uvahu i to kolik to vydrzi a kdyz neco ulomim nebo znicim tak kolik to stoji a opravdu nehodlam znacku ani typ menit :twisted: .je to proste o prioritach a pouziti.osobne je pro me jeep v prvni rade pracovnim nastrojem a az nekde dal zabavou. :wink:
FOXCLEVER
Častý návštěvník
Příspěvky: 68
Registrován: úte 27.3.2007, 21:38
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Příspěvek od FOXCLEVER »

:shock: No, nic přesvědčivého jsem se nedozvěděl....ale budi?, nikoho se nechci osobně dotknout. Tak jako každá liška chválí svoji oháňku, stejně tak to lze očekávat i zde. každému něco vyhovuje víc či míň a tak asi jen dlouhodobá praxe ukáže, jak to opravdu je .... " a vo tom to je, že ?" :D :D :D
Citron
Pravidelný diskutér
Příspěvky: 284
Registrován: stř 18.4.2007, 21:10
Bydliště: Příhraničí

Příspěvek od Citron »

takže info pro bendyho: největším handicapem pro auto do terénu je absence přední pevné nápravy, protože IFS náprava tolik nekříží, takže v terénu rychleji dochází ke ztrátě trakce a následně k prokluzu. tohle vyřeší jedině uzávěrka difu. Další co IFS má horší oproti pevné je pevnost.
Jinak velmi málo aut vyjí?dí z fabriky jako teréní vůz, ten se z nich až potom staví. Jinak velmi závisí na kvalitě obutí a na článku mezi volantem a pedálama.
Jinak doplním pár výhod zmíněných ostatních. U Patrola je to hlavně robustnost a z ní plynoucí nezničitelnost, takže to auto je velmi výrazně blbuvzdorné. Jeep a Discovery mají velkou výhodu právě v pření pevné nápravě, která dává víc možností k upravení auta a navíc se na ně dá koupit za slušnou cenu tolik náhradních dílů a dílů pro úpravy, o kterých se nám, vlastníkům Pajera zdá jen ve snech.
bendy
Pravidelný diskutér
Příspěvky: 220
Registrován: stř 03.10.2007, 20:26
Bydliště: Vysočina

Hotovo

Příspěvek od bendy »

Tak jsem do?el k závěru... Po mnoha radách (moc děkuji), zvažování kladů a záporů a hlednání na netu jsem vybral Dunlop Grandtrek SJ6 a po seriozní dohodě přes icq jsme objednal 4ks celkem (včetně dopravy) za 13400 Kč (trochu mi sní?ili cenu) u www.extralevne-pneu.cz

Nejlevněji je nabízí (3181,- vč. dopravy) www.pneunet.cz, ale neberou objednávky na zboží co není skladem,což žádná guma v mém rozměru není, jinak dobré ceny má i www.toppneu.cz (3300,-) + 120kč za poštovné. Tak třeba někdo bude také vybírat a bude se inspirovat... Samozřejmě nesmím opomenout www.nejlevnejsipneu.cz (bohužel v mém případě nemají SJ6 skladem a cena je 3727,-)

Obrázek

Také se musím omluvit za trochu zmatků,došlo mi to při Založení nového threadu,který byl zamčen, že jsem sem neměl míchat vlastní pneu na zimu,ale hned zpočátku založit nové téma...
Možná pokud by byl správce šikovný a dokázal přesunout do zamčeného tématu (a následně jen odemknout) všechny naše reakce od doby,kdy řešíme pneu, bylo by to rozumější a dalo by se v tomto tématu případně pokračovat až někdo budete vybírat a hodnotit pneu atd... Já se samozřejmě o zážitky brzy podělím...
Florian broková kozlice - 12/76 a CZ 550 FS 30-06 + Meopta 3-12x56 RD
bendy
Pravidelný diskutér
Příspěvky: 220
Registrován: stř 03.10.2007, 20:26
Bydliště: Vysočina

Nové zimní pneu

Příspěvek od bendy »

Tak se podělím o několikadenní zkušenosti s vybranými pneu Dunlop SJ6.
Mám vybraný jeden kopeček,kde je solidní náklon (viz některé fotky v minulých odpovědích) a který jsem za sucha nezdolal, zůstal jsem vždy předními koly těsně za hranou, teď na sněhu, při teplotě těsně pod nulou, jsem se zasekl při pomalým výjezdu asi 1,5m za hranou na bři?e... Zcouval jsem to a na druhý pokus to při trochu větší rychlosti nahoře trošku poskočilo a byl jsem tam - na rovince...

Druhý příklad: plynulý a delší kopeček jsem měl jednou problém vyjet kolmo vzhůru, až napotřetí s rozjezdem a trochu našikmo, bylo po de?ti a hodně to klouzalo na trávě...
Teď na sněhu jsem pod kopečkem zastavil a pak jel plynule kolmo vzhůru bez prokluzu...

No a po revíru jsem se včera projel po cestách necestách a pohoda. vše jen na silniční re?im 4x4, bez uzávěrek nebo redukcí.

Na silnici jsou gumy jako ?výkačka a když už se jede rychle a tvrdě do zatáčky, neutrhne se to, ale jen se to začne odvalovat plynule a pomalu stranou, předvídatelně, opět jako po ?výkačce...

A poslední příklad: na břečce u pneuservisu, kde jsem s původními pneu zabrzdil a sáňkoval asi 2 délky auta, jsem hned po přezutí zabrzdil ve stejné rychlosti a čumák se normálně ponořil a během ani ne metru jsem stál...

takže jedním slovem, naprosto doporučuji!

Obrázek
ještě vedle letních - obutých a pro porovnání i s pneu 195/65R15 (klasický rozměr škoda octavie)... A pak až se nikdo nediví, že mám "jen patnáctky"... :D
Naposledy upravil(a) bendy dne úte 13.11.2007, 20:12, celkem upraveno 3 x.
Florian broková kozlice - 12/76 a CZ 550 FS 30-06 + Meopta 3-12x56 RD
Myslivec52
Častý návštěvník
Příspěvky: 55
Registrován: stř 27.9.2006, 20:57
Bydliště: Morava

pneu Frontera

Příspěvek od Myslivec52 »

to Vhool, nakonec jsem tu Fronteru koupil, má tam pneu Fulda Tramp MIX a nějak se mě to nezdá, jsou to asi letní? může? mě prosím tě jako odborník na tuto problematiku poradit co tam mám dát, je nutné je vyměnit. Rozměry jsou 255/75 R 15 budu jezdit 50%silnice a 50%terén.
Předem dík
Odpovědět